برداشت اولیه مشتری گامی کوچک اما مهم در جذب مشتری است
از همان لحظه ای که یک مشتری وارد فروشگاه یا محل کارتان می شود، با شما تماس می گیرد یا از طریق پست الکترونیک برایتان یادداشتی می فرستد، ارایه خدمات به مشتری آغاز می شود.
وقتی مشتری به طور فیزیکی قدم به درون محل کارتان می گذارد، یک تصویر ذهنی از شما و چیزهایی که در اطرافتان وجود دارند در ذهنش نقش می بندد.
آنها به دون هیچ گونه تفکری یک برداشت اولیه نسبت به شما پیدا می کنند
.برداشت اولیه می تواند از طریق تلفنی یا ارتباط اینترنتی هم حاصل شود.
نحوه صحبت کردن، طرز گوش کردن، کلماتی که انتخاب می کنید و همچنین نحوه نگارشتان در پاسخ دادن به ایمیل ها، در شکل گیری این برداشت اولیه نقش دارند. اگر برداشت اولیه یک مشتری مثبت باشد، پایه و اساس ارایه خدمات به مشتری به شکل خوبی فراهم شده است.
مشتری ها برای رفتار مودبانه ارزش قایلند
اگر برداشت اولیه مشتری مثبت نباشد، باید تلاش بیشتری به خرج دهید تا بتوانید چنین بنیانی را ایجاد نمایید.
مودب بودن و رفتار توام با نزاکت در شکل گیری یک برداشت اولیه مثبت نقش به سزایی دارد. مشتری ها برای رفتار مودبانه ارزش قایلند. همه ما در دوران کودکی اصول اولیه رفتار مودبانه را آموخته ایم: گفتن لطفا و متشکرم؛ توجه کردن و قطع نکردن صحبت دیگران؛ با ادب و احترام برخورد کردن؛ منصف بودن و در صورت لزوم گفتن عبارت متاسفم.
اما وقتی بزرگتر می شویم گاهی اوقات اهمیت این کلمات و اقدامات را فراموش می کنیم. کلمات، عبارات و رفتارهای مودبانه حاوی پیام های بسیار قدرتمندی هستند.
آنها این مساله را منعکس می کنند که شما به طرف مقابل خود اهمیت می دهید.
طرز برخوردتان هم می تواند در شکل گیری یک برداشت اولیه مثبت تاثیرگذار باشد.
رفتار مودبانه در شکل گیری برداشت اولیه مثبت در مشتری بسیار تاثیرگذاراست
مشتری ها به طرز برخورد مثبت اهمیت می دهند. طرز برخورد عالی می تواند حتی باعث تغییر یافتن یک برداشت اولیه ضعیف گردد. البته از سوی دیگر طرز برخورد منفی هم می تواند اثر یک برداشت اولیه عالی را خنثی نماید.
با ترکیب یک برداشت اولیه مناسب، رفتار مودبانه و طرز برخورد مثبت، پایه و اساس ارایه خدمات عالی به مشتری ها فراهم می شود. اگر مهارتهای ارتباطی موثر را هم به این مجموعه اضافه کنیم، کاملا در مسیر ایجاد روابط دراز مدت و پایدار با مشتری قرار می گیرید.
وقتی که در این مفاهیم پایه ارایه خدمات به مشتری ها کاملا مهارت پیدا کنید، از نحوه برقراری ارتباط موثر با مشتری ها اطلاع پیدا کنید و مهارت هایی در جهت ایجاد روابط مستحکم با مشتری ها کسب کنید، قادر خواهید بود با کمال اعتماد به نفس با هر نوع مشتری در هر موقعیتی، برخورد درست و مناسب داشته باشید.