https://www.bfn.ir/article/33249 تقسیم بندی بازار چیست؟ (بخش اول)
نرم افزار crm,نرم افزار فرایس crm,نرم افزار
نرم افزار CRM
قیمت نرم افزار CRM
نرم افزار فروش

تقسیم بندی بازار چیست؟ (بخش اول)

  • يکشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۴
  • 0 نظر
  • تعداد بازدید: 6937
  • RSS

تقسیم بندی بازار چیست؟ (بخش اول)
تقسیم  بندی بازار عبارت است از فرایند تقسیم بازارها به زیرمجموعه  های مشخص که در آنها، مشتریان دارای رفتارها و نیازهای یکسانی هستند و هریک از این زیرمجموعه  ها را می توان به‌عنوان یک بازار هدف قلمداد کرد و با راهبرد (استراتژی )های مشخص به آنها دسترسی پیدا کرد.
همچنین تقسیم  بندی بازار، به‌معنای (فرآیند) ارزیابی جذابیّت های هربخش از بازار و گزینش یك یا چند بخش از این بازار (بازار هدف) با بالاترین درآمد بالقوه، به‌عنوان مشتری یا مشتریان، نیز آمده است.
در حقیقت، تقسیم  بندی یا بخش بندی بازار، فرآیندی جهت تشخیص و مجزّا کردن ویژگی‌های مشتریان، به‌منظور انتخاب بازارهایی که سازمان می‌خواهد یا می تواند محصولاتش را به آنها عرضه کند؛ همچنین طراحی محصولات و برنامه‌های بازاریابی برای پاسخ‌گویی به احتیاجات خریداران مورد نظر است. برای مثال، در بازاریابی جدید، شرکت ها تمایل دارند پوشاک بچه  گانه، زنانه، مردانه و حتی پوشاک ویژه مدارس تولید کنند.
بازار از خریداران تشكیل می شود و خریداران، تفاوت های فراوانی با یكدیگر دارند. خریداران اغلب از نظر خواسته (نوع و طریقه برآورده کردن یک نیاز)، دسترسی به منابع، محل جغرافیایی، نوع نگرش، و شیوه خرید باهم تفاوت دارند. از این‌رو سازمان ها از طریق تقسیم بندی بازار، بازارهای بزرگ، ناهمگون و یا نامتناجس را به بخش های كوچك‌تر (خرده بازارها) تقسیم می كنند؛ تا بتوانند كالاها و خدماتی را كه نیازهای منحصر به‌فرد مشتریان را تأمین می نماید، به این بازارها برسانند.
تقسیم بازار از جمله مباحثی است كه در متون جدید بازاریابی مورد تأكید قرار گرفته است. در عصر ما با توجه به وسعت بازار، تنوع فراوان در نوع كالاها، تفاوت در سبك زندگی و سلیقه مصرف كنندگان و به‌طور كلی وجود تفاوت های اقتصادی و فرهنگی در گروه‌های مختلف جامعه برای مؤسسات بازرگانی مشكل خواهد بود، با به‌كار گیری روش های یكسان در بازاریابی، بدون توجه به تفاوت‌های موجود در بازار، رضایت همه خریداران را جلب نمایند. همچنین محدود بودن منابع مالی و فنّی بسیاری از مؤسسات تولیدی اجازه نمی دهد که آنها انواع خطوط تولیدی داشته باشند و انواع گوناگون کالاها و خدمات را برای گروه‌های مختلف مصرف‌کننده عرضه کنند.
متغیرهای تقسیم بندی بازارها
برای تقسیم  بندی یك بازار، هیچ راه منحصر به‌فردی وجود ندارد. یك بازاریاب باید بكوشد متغیرهای متفاوتی را كه می توان بازار (محصولات تجاری و مصرفی) را براساس آن طبقه  بندی كرد، شناسایی نماید. روش ها و متغیرهای اصلی كه می توان برای طبقه بندی بازار در نظر گرفت عبارتند از:
1. متغیر‌های جغرافیایی؛ در تقسیم  بندی جغرافیایی، بازار را از نظر جغرافیایی به مناطق مختلف طبقه بندی می كنند، مثل: كشور، منطقه، ایالت، شهرستان، شهر و محله. ممکن است یک شرکت تصمیم بگیرد در یک یا چند منطقه جغرافیایی فعالیت کند؛ یا این‌که در همه مناطق (با در نظر گرفتن ویژگی‌های هر منطقه و اختلاف آنها) به فعالیت بپردازد. بسیاری از شرکت ها به‌جای شهرهای بزرگ که رقابت در آنها زیاد است، ترجیح می دهند در شهرهای کوچک فعالیّت کنند..
 
2. تركیب جمعیت؛ تقسیم  بندی بر مبنای تركیب جمعیت، بدان معنی است كه بازار، براساس متغیر هایی چون سنّ، جنس، تعداد اعضای خانواده، چرخه حیات خانواده، درآمد، شغل، میزان تحصیلات، منصب، نژاد، ملیّت طبقه  بندی و ... تقسیم شود. متغیرهای جمعیتی در مقایسه با سایر متغیرها، راحت تر قابل اندازه  گیری هستند و معمولا نیازها، خواست ها و میزان مصرف، با متغیرهای جمعیتی رابطه مستقیم داشته و تغییر می کنند. بسیاری از شرکت ها برای جوانان و نوجوانان، محصولات ویژه ای تولید می کنند. حتی نوع تبلیغ  محصولات و خدمات با توجه به سنّ مشتریان متفاوت است.
 
3. مسائل روانی؛ تقسیم  بندی بازار براساس عوامل روانی باعث می شود كه خریداران را براساس شیوه زندگی یا ویژگی های شخصیتی، به چندین گروه تقسیم  بندی كنند. افرادی كه در یك گروه قرار می گیرند، می توانند از نظر روانی باهم تفاوت های زیادی داشته باشند. بازاریابان موفقی که در تقسیم  بندی بازار از مسائل روانی مثل شخصیت استفاده می کنند، می کوشند برای محصولات خود، ویژگی های جالب (از لحاظ شخصیتی) قائل شوند.
 
4. نوع رفتار؛ در تقسیم بندی برمبنای رفتار، گروه های مصرف‌كننده را براساس میزان دانش و معلومات، نگرش، نحوه استفاده یا نوع واكنش نسبت به محصول، طبقه  بندی می كنند. بسیاری از بازاریاب  ها معتقدند که برای شروع تقسیم بندی بازار، متغیرهای رفتاری، مناسب ترین گزینه هستند.


نویسنده : زهرا چنکوک

دمو نرم افزار CRM فرادیس

نرم افزار CRM فرادیس

نرم افزار CRM، نرم افزاری است برای سرعت بخشیدن، کاهش هزینه ها و بهبود فرآیندهای ارتباط با مشتری، بازاریابی، فروش و خدمات پس از فروش که با هدف شناسایی و حذب مشتریان، راضی نگه داشتن آنها، تبدیل به مشتری دایمی و حفظ رابطه طولانی مدت با مشتری طراحی و تولید شده است.
نرم افزار CRM تمامی ارتباطات و تماسهای پرسنل و مشتریان، نمایندگان، بازاریابان و... را به شیوه خاصی مستند می کند.
نرم افزار CRM مانند دوربینی است که تمامی وقایع رخداده میان پرسنل و مشتریان را ضبط می کند و شما می توانید بدون محدودیت جغرافیایی این فیلم را مشاهده کنید و فعالیتها را زمانبندی، یکپارچه و مدیریت کنید هزینه های ارتباط با مشتری، بازاریابی و فروش را کاهش دهید و از طریق گزارشات تحلیلی برنامه بازاریابی و فروش خود را بهینه کنید

درباره نرم افزار CRM فرادیس

نرم افزار فرادیس CRM یکی از نرم افزارهای شرکت مهندسین مشاور بهبد فرادیس است که با هدف چابک سازی فرایندهای ارتباط با مشتری، بازاریابی، فروش، خدمات پس از فروش و باشگاه مشتریان برای کسب و کارهای کوچک، متوسط و بزرگ ایرانی تولید شده است.
در حال حاضر شرکتهایی با 1 تا 50 پرسنل در صنوف مختلف از نرم افزار فرادیس CRM استفاده می نمایند.
نرم افزار فرادیس CRM در سال 1388 تحلیل، طراحی و برنامه نویسی شده است و فرایند تـوسعه نـرم افزار همچنان ادامه دارد.
نیازها و بازخوردهای مشتریان جمع آوری می شود و مجددا تحلیل، برنامه نویسی و تست شده و آپدیتهای جدید از طریق سایت www.Faradis-CRM.com در اختیار مشتریان نرم افزارهای فرادیس قرار می گیرد..

CD نرم افزار crm فرادیس
خوشحال می شویم سوال ، نظر یا پیشنهادی دارید، بفرمایید؟