برنامه بازاریابی یکی از مهمترین نقش های مدیریت است
برنامه بازاریابی باید خوش آتیه ترین فرصتهای کسب و کار را برای شرکت شناسایی، طراحی و برنامه ریزی کند
برنامه بازار یابی به دقت بیان می کند که چه کسی،چه کاری را در چه زمانی، کجا و چطور انجام دهد تا به هدفهای خود برسد
یک برنامه بازاریابی همه جانبه می تواند برگرفته از چند برنامه بازاریابی کوچک تر برای محصولات یا حوزه های جداگانه باشد برنامه بازاریابی می تواند در شرایط و زمان خاصی تهییه شده باشد.
فروش چیست؟
ترغیب مشتری به خرید محصول که موجب سفارشهای روزانه می گردد. فروش یکی از جنبه های فرآیند بازاریابی است.
بازاریابی فرآیندی است که بین تواناییهای شرکت و نیازهای مشتری تعادل ایجاد می کند و این تعادل سازی تحت کنترل شخص یا شرکتی نیست و پیوسته در حال تغییر است و باید به طور مستمر بر آن نظارت کرد به همین دلیل برنامه ریزی بازاریابی فرآیند تکرار پذیر است
برنامه ریزی بازاریابی چیست؟
روشهای کاربرد منابع بازاریابی به منظور دستیابی به اهداف بازاریابی به کار می روداین فرآیند ممکن است ساده به نظر برسد اما در واقع بسیار پیچیده است
منابع و اهداف از شرکتی به شرکت دیگر متفاوت است و به فراخور زمان تغییر می یابد.برنامه ریزی بازاریابی برای بخش بندی بازار،تشخیص موقعیت بازار،پیش بینی اندازه بازار و برنامه ریزی سهم بازار به کار می رود.
برنامه بازاریابی فرآیندی تکرار پذیر وبرنامه در حال اجرا،بازنگری و به روز خواهد شد.
1.اهداف شرکت را تعیین کنید
اهداف سازمانی به وسیله مدیریت ارشد تعیین می شوندو ممکن است در دستور کار شما قرار نداشته باشند.باوجود این ،شما باید از اهداف سازمانی شرکت خودتان اطلاع داشته باشید و بهتر است برنامه نهایی در راستای آنها باشد
2.تحقیق بازاریابی بیرونی را انجام دهید
از آنجایی که شرکتها در محیط بازاریابی ایجاد می شوند و شروع به کار می کنند، نخستین گام در تدوین برنامه بازاریابی، انجام تحقیق در آن محیط است.تحقیق ابتدا در خود محیط صورت می گیرد و سپس اطلاعات جمع آوری شده در محیط بازاریابی محصولات تحلیل می شود
3.تحقیق بازاریابی درونی را انجام دهید
چه بسا اطلاعات گذشته موجود در محیط داخل، مهمتر از اطلاعات عام بازار باشداین اطلاعات ممکن است داده های فروش،سفارش و داده های سود خالص ، حاشیه سود مرتبط با محصولات و مناطق برنامه مورد نظر باشد.
این اطلاعات باید در محیط، به شکل سهام بازار و بر اساس منطقه جغرافیایی و نوع صنعت برای تک تک محصولات و کل آنها قرار گیرد.
4.تحلیل SWOT را انجام دهید
وقتی تمام اطلاعات و نظرهای کارشناسی از طریق تحقیق بازار جمع آوری شد، باید به شیوه ای تجزیه و تحلیل و ارایه شوند که به اتخاذ بهترین تصمیمات کمک کنند. این کار را می توان از طریق انتخاب اطلاعات کلیدی و تجزیه و تحلیل SWOT انجام داد.
5.فرضیه سازی کنید
برنامه خود ،مبتنی بر مجموعه ای از فرضیه های کاملا قابل درکی است که به عوامل اقتصاد خارجی و نیز عوامل تکنولوژیکی و رقابتی مرتبط هستند
چگونه یک برنامه بازاریابی بنویسیم؟ قسمت دوم