سودمندی مدیریت شکایات بیانگر اثربخشی اقتصادی فرایندها و ابزارهای سیستم مدیریت شکایت است. بنابراین سودمندی و اثربخشی سیستم پاسخگویی به شکایات از طریق کاهش دادن هزینه های ناشی از پاسخگویی به شکایات از منافع آن محاسبه می شود. در زمینه هزینه های مدیریت شکایت، انواع متنوعی از هزینه ها در زمینه مدیریت شکایات قابل شناسایی و طرح است. این هزینه ها در زیر توصیف شده اند:
این هزینه ها از منابع انسانی که به طور مستقیم با مسائل مربوط به فرآیندهای پاسخگویی به شکایات در ارتباط هستند نشأت می گیرد.
این هزینه ها مربوط به هزینه های امکانات تجهیزات و فضای اداری جهت انجام فرآیندهای پاسخگویی به شکایات ممی باشند.
شامل کلیه هزینه هایی است که در جهت انجام فرآیندهای ارتباطات مورد نیاز به منظور پاسخگویی به شکایات مشتریان از جمله تلفن یا پست صرف می شود.
شامل کلیه هزینه هایی است که در حین فرآیند پاسخگویی به شکایات صرف می شود. در این قسمت سه نوع از هزینه های مربوط به پاسخگویی به شکایات از یکدیگر قابل تفکیک هستند این هزینه ها عبارتند از:
در خصوص مزایای مدیریت شکایت سه نوع متمایز از این مزایا قابل تشخیص است که عبارتند از:
برای محاسبه سودمندی فرآیند پاسخگویی به شکایات، لازم است که سازمان مزایای مذکور را عملیاتی کرده و ارزش آنها را از نظر مالی بدست آورد. در صورتی که مجموع مزایای حاصل از پاسخگویی به شکایات، از هزینه های حاصل از آن بیشتر باشد، سیستم مدیریت شکایت سودمند خواهد بود.
نرم افزار CRM، نرم افزاری است برای سرعت بخشیدن، کاهش هزینه ها و بهبود فرآیندهای ارتباط با مشتری، بازاریابی، فروش و خدمات پس از فروش که با هدف شناسایی و حذب مشتریان، راضی نگه داشتن آنها، تبدیل به مشتری دایمی و حفظ رابطه طولانی مدت با مشتری طراحی و تولید شده است. نرم افزار CRM تمامی ارتباطات و تماسهای پرسنل و مشتریان، نمایندگان، بازاریابان و... را به شیوه خاصی مستند می کند. نرم افزار CRM مانند دوربینی است که تمامی وقایع رخداده میان پرسنل و مشتریان را ضبط می کند و شما می توانید بدون محدودیت جغرافیایی این فیلم را مشاهده کنید و فعالیتها را زمانبندی، یکپارچه و مدیریت کنید هزینه های ارتباط با مشتری، بازاریابی و فروش را کاهش دهید و از طریق گزارشات تحلیلی برنامه بازاریابی و فروش خود را بهینه کنید
نرم افزار فرادیس CRM یکی از نرم افزارهای شرکت مهندسین مشاور بهبد فرادیس است که با هدف چابک سازی فرایندهای ارتباط با مشتری، بازاریابی، فروش، خدمات پس از فروش و باشگاه مشتریان برای کسب و کارهای کوچک، متوسط و بزرگ ایرانی تولید شده است. در حال حاضر شرکتهایی با 1 تا 50 پرسنل در صنوف مختلف از نرم افزار فرادیس CRM استفاده می نمایند. نرم افزار فرادیس CRM در سال 1388 تحلیل، طراحی و برنامه نویسی شده است و فرایند تـوسعه نـرم افزار همچنان ادامه دارد. نیازها و بازخوردهای مشتریان جمع آوری می شود و مجددا تحلیل، برنامه نویسی و تست شده و آپدیتهای جدید از طریق سایت www.Faradis-CRM.com در اختیار مشتریان نرم افزارهای فرادیس قرار می گیرد..