برای موفقیت در کسب و کار دو نوع تخصص در مورد محصول و مشتری لازم است. شما باید در محصول تولیدی خود متخصص باشید تا بتوانید بهترین را عرضه کنید. اگر برنامه سرمایه گذاری قابل دفاعی نداشته باشید، روابط خوب با سهامداران به شما کمکی نمی کند.
تخصص در مورد مشتری چیزی است که معمولاً شرکت ها به آن بی توجه هستند. شناخت ترجیحات مشتری زمانی ارزشمند می شود که شرکت بخواهد کار بیشتری را با وی در آینده انجام دهد. با فرض ثابت بودن سایر عوامل، شرکت هایی احتمال گرفتن کا بیشتر از یک مشتری را دارند که وی را بهتر بشناسند و تخصص بیشتری در مورد مشتری داشته باشند.
این نوع تخصص ها مهم هستند ولی در بلند مدت تخصص در مورد مشتری سبب مزیت رقابتی می شود. شما نمی توانید رقبای خود را از کپی کردن محصولات خودتان منع کنید، لذا پس از مدتی مزیت رقابتی خو را از دست می دهد.
رقبا برای این که بتوانند در حد شما در مورد مشتریان شما متخصص شوند، نیاز دارند با مشتری تماس برقرارب کنند و تعامل خود را با وی به حد تعامل شما برسانند. شما هر قدر در مورد مشتری خود اطلاعات داشته باشید، احتمال برخورداری از سود بیشتر در اثر افزایش وفاداری مشتری بالاتر است.این اطلاعات از مطالعه معاملات مشتری با شرکت و یا ارتباط مستقیم با وی حاصل می گردد. شناخت مشتری یعنی تغییر نحوه سرویس دهی به مشتری با هدف رفع نیازهای وی و با در نظر گرفتن ارزش مشتری. ولی شناخت مشتری بدون داده ها، پایگاه داده ها و تجزیه و تحلیل داده ها امکان پذیر نیست.
مشتری متوجه شناخت شما از وی نخواهد بود، مگر این که شما از اطلاعات خود به هنگام ارتباط با وی استفاده کنید. لذا دانش در مورد مشتری نه تنها کسب داده هاست بلکه استفاده از آن ها برای بالا بردن تخصص شرکت در مورد مشتری نیز هست. این هم یعنی داشتن نظامی برای جمع آوری اطلاعات جدید از مشتری به محض آن که این اطلاعات در دسترس قرار می گیرند.
گاهی شناخت مشتری به معنی طراحی نظام ردیابی معاملات مشتری با شرکت است. گاهی نیز این کار از طریق طراحی پایگاه داده های تخصصی برای آگاهی از ترجیحات و تمایلات مشتری صورت می پذیرد. گاهی از اوقات نیز شناخت مشتری به سادگی از طریق تماس چهره به چهره با وی اتفاق می افتد.
نرم افزار CRM، نرم افزاری است برای سرعت بخشیدن، کاهش هزینه ها و بهبود فرآیندهای ارتباط با مشتری، بازاریابی، فروش و خدمات پس از فروش که با هدف شناسایی و حذب مشتریان، راضی نگه داشتن آنها، تبدیل به مشتری دایمی و حفظ رابطه طولانی مدت با مشتری طراحی و تولید شده است. نرم افزار CRM تمامی ارتباطات و تماسهای پرسنل و مشتریان، نمایندگان، بازاریابان و... را به شیوه خاصی مستند می کند. نرم افزار CRM مانند دوربینی است که تمامی وقایع رخداده میان پرسنل و مشتریان را ضبط می کند و شما می توانید بدون محدودیت جغرافیایی این فیلم را مشاهده کنید و فعالیتها را زمانبندی، یکپارچه و مدیریت کنید هزینه های ارتباط با مشتری، بازاریابی و فروش را کاهش دهید و از طریق گزارشات تحلیلی برنامه بازاریابی و فروش خود را بهینه کنید
نرم افزار فرادیس CRM یکی از نرم افزارهای شرکت مهندسین مشاور بهبد فرادیس است که با هدف چابک سازی فرایندهای ارتباط با مشتری، بازاریابی، فروش، خدمات پس از فروش و باشگاه مشتریان برای کسب و کارهای کوچک، متوسط و بزرگ ایرانی تولید شده است. در حال حاضر شرکتهایی با 1 تا 50 پرسنل در صنوف مختلف از نرم افزار فرادیس CRM استفاده می نمایند. نرم افزار فرادیس CRM در سال 1388 تحلیل، طراحی و برنامه نویسی شده است و فرایند تـوسعه نـرم افزار همچنان ادامه دارد. نیازها و بازخوردهای مشتریان جمع آوری می شود و مجددا تحلیل، برنامه نویسی و تست شده و آپدیتهای جدید از طریق سایت www.Faradis-CRM.com در اختیار مشتریان نرم افزارهای فرادیس قرار می گیرد..