تأکیدی بر استفاده از اطلاعات برای کمک به برنامه ریزی و تحقق راهبردهای مدیریت ارتباط با مشتری دارد، در مرحله ی توسعه ی مدیریت ارتباط با مشتری منعکس می شود. هر سازمان باید سطحی از پیچیدگی در راهبرد مدیریت ارتباط با مشتری مناسب برای محیط رقابتی اش و نیازهایش در حال و آینده را قبول کند.
آخری به جمع آوری و تجزیه و تحلیل گسترده ی اطلاعات درباره ی مشتریان و تمایل و توانایی ارائه ی خدمات بسیار انفرادی به مشتریان نیاز دارد. این گزینه ها که به عنوان بخشی از فرایند توسعه ی راهبرد محسوب می شوند، اکنون باید در بافت وسیع تر الزامات تحقق کلی مدیریت ارتباط با مشتری در نظر گرفته شوند؛ به ویژه میزان توسعه ی مدیریت ارتباط با مشتری در سازمان های دیگر، شرایط مفید را برای شرکت جهت درنظر گرفتن ابتکارات مدیریت ارتباط با مشتری خودش مهیا می کن.
پژوهش ها نشان داده است که مراحل قابل شناختی برای کامل بودن توسعه ی مدیریت ارتباط با مشتری وجود دارد. هر مرحله معرف سطح کاملی از مدیریت ارتباط با مشتری است که مشخصه ی آن میزانی است که اطلاعات مشتری برای تقویت تجربه ی مشتری و جریان وجوه نقدی ایجاد شده توسط مشتری استفاده می شود. به هر حال هر مرحله بر مسائلی ماورای انتخاب گزینه های راهبردی احاطه دارد. توسعه ی مدیریت ارتباط با مشتری اغلب به تنظیم های گسترده در داخل شرکت نیاز دارد، به ویژه جایی که بازاریابی باید از محصولی یا از تمرکز بر معامله به تمرکز بر روابط تغییر کند. انواع تغییرات سازمانی که باید از مدیریت روابط مشتری استقبال کنند، می توانند از تحول در ذهنیت تا نظم جدید سامانه ها و فرایندها امتداد یابند.
راهبردهایی که این ابعاد را در نظر نمی گیرند احتمال موفقیتشان در تحقق مدیریت ارتباط با مشتری کم است.
تحقیق نشان داده که مدیریت ارتباط با مشتری در بخش خدمات مالی جزئی موفق تر از سایر بخش های صنعتی است، بر این بخش به منظور بررسی مراحل توسعه ی مدیریت ارتباط با مشتری متمرکز شدیم از این رو پنج سطح تکامل در توسعه مدیریت ارتباط با مشتری شناسایی شدند.
نرم افزار CRM، نرم افزاری است برای سرعت بخشیدن، کاهش هزینه ها و بهبود فرآیندهای ارتباط با مشتری، بازاریابی، فروش و خدمات پس از فروش که با هدف شناسایی و حذب مشتریان، راضی نگه داشتن آنها، تبدیل به مشتری دایمی و حفظ رابطه طولانی مدت با مشتری طراحی و تولید شده است. نرم افزار CRM تمامی ارتباطات و تماسهای پرسنل و مشتریان، نمایندگان، بازاریابان و... را به شیوه خاصی مستند می کند. نرم افزار CRM مانند دوربینی است که تمامی وقایع رخداده میان پرسنل و مشتریان را ضبط می کند و شما می توانید بدون محدودیت جغرافیایی این فیلم را مشاهده کنید و فعالیتها را زمانبندی، یکپارچه و مدیریت کنید هزینه های ارتباط با مشتری، بازاریابی و فروش را کاهش دهید و از طریق گزارشات تحلیلی برنامه بازاریابی و فروش خود را بهینه کنید
نرم افزار فرادیس CRM یکی از نرم افزارهای شرکت مهندسین مشاور بهبد فرادیس است که با هدف چابک سازی فرایندهای ارتباط با مشتری، بازاریابی، فروش، خدمات پس از فروش و باشگاه مشتریان برای کسب و کارهای کوچک، متوسط و بزرگ ایرانی تولید شده است. در حال حاضر شرکتهایی با 1 تا 50 پرسنل در صنوف مختلف از نرم افزار فرادیس CRM استفاده می نمایند. نرم افزار فرادیس CRM در سال 1388 تحلیل، طراحی و برنامه نویسی شده است و فرایند تـوسعه نـرم افزار همچنان ادامه دارد. نیازها و بازخوردهای مشتریان جمع آوری می شود و مجددا تحلیل، برنامه نویسی و تست شده و آپدیتهای جدید از طریق سایت www.Faradis-CRM.com در اختیار مشتریان نرم افزارهای فرادیس قرار می گیرد..