پیش شرط های لازم برای اجرای CRM در شرکت شما بخش اول
توانایی اجرای پروژه های CRM به مراتب مهمتر از خود پروژه CRM است .
گزارشات مختلفی از میزان موفقیت پروژه های CRM وجود دارد.این آمار در صنایع مختلف نیز متفاوت است به طور متوسط بین 30 تا 60 درصد پروژه های مدیریت ارتباط با مشتری در زمینه نرم فزاری یا اجرای استراتژی دچار شکست می شوند.اما با وجود هشدارها متاسفانه مدیران این آمار را جدی نمی گیرند
در سال 94 حدود 33 درصد مشتریان ما مدیرانی بودند که CRM در شرکت خود پیاده کرده بودند (مثل شرکت دانیک –خوراک دام ،شرکت پرسان –تبلیغاتی و شرکت کیان مهرزاد –دکوراسیون داخلی)
شرکتهایی که نام بردم با نرم ماکروسافت سی آر ام مشتریان خود را مدیریت می کردند. در این شرکتها ، مشکل عدم توانایی نرم افزار ماکروسافت سی آر ام در مدیریت مشتریان نبود بلکه مشکل اصلی، عدم توجه مدیران به پیش شرطهای لازم برای اجرای موفق آمیز
پیش شرط های لازم برای اجرای CRM در شرکت شما بخش دوم
قبل از شروع کار یک کاغذ و قلم بردارید
اول چه انتظاری از CRM دارید!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
- سی آر ام در شرکت شما قرار است چکار کند؟
- چه مشکلاتی با اجرای CRM باید حل شود؟
- چه فرایندهایی با اجرای CRM بهبود پیدا می کند؟
پیش شرط های لازم برای اجرای CRM در شرکت شما بخش سوم
اگر توانایی تغییر در شرکت و تیم کاریتون را ندارید CRM رو بیخیال شوید. اگر قرار است فرایندهای فروش، بازاریابی و خدمات بهبود پیدا کند باید تغییرشون دهیم.
در خیلی از سازمانها، همایشها و دوره های آموزشی همواره عبارت همیشه حق با مشتری است را شنیدهاید.
آیا می دونید این شعار متعلق به 107 سال قبل است و متعلق به هری گوردون سلفریج مؤسس فروشگاه بزرگ سلفریج است؟!!!!
107 سال !!!!!!!!!!!!!!!!! تعجب نمی کنید چرا امروز با این همه تغییر و تحول ما هنوز این شعار رو در تعریف مشتری مداری قرار دادیم. در شرکتهای بزرگ و معتبر آمریکا و اروپا، این عبارت سالهاست که استفاده نمیشود،. ولی متأسفانه هنوز در ایران بر آن تاکید میشود. هرچند شرکتهایی که این شعار را عنوان می کنند عموما بدترین خدمات ارایه می دهند .
107 سال قبل قدرت اصلی در اختیار فروشندگان بود و هیچ حقی برای خریداران قائل نبودند حتی خانومها حق رای نداشتند.
همیشه حق با مشتری است در 107 سال قبل با حق دادن به مشتری، حمایت از کارمندان، حمایت از حق رای خانمها برای سلفریج موفقیت بزرگی به همراه آورد.
امروز قدرت اصلی (به دلیل افزایش عرضه)در اختیار خریداران است و وفاداری مشتریان به شدت کاهش پیدا کرده است. سرعت تغییر محیطهای کسب و کار به دلیل کانالهای ارتباطی زیاد شده. روش بازاریابی و فروش دیروز جواب گوی امروز نیست.
روشهایی که ماه قبل، هفته گذشته و روز قبل انجام می دادیم جوابگوی برطرف کردن نیاز های امروز نیست متاسفانه این مشکل اکثر ما ایرانیهاست که توانایی تغییر و تحول نداریم کاری که دیروز انجام دادیم رو امروز هم انجام می دهیم و جالب است که تعجب هم می کنیم که چرا اوضاع مثل قبل خوب نیست