ریشه مفهوم
مدیریت ارتباط با مشتری یک اصل قدیمی می باشد که می گوید همیشه حق با مشتری است.
مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) سازمان ها را قادر می سازد تا مشتریان خود را بهتر بشناسند و بتوانند ارتباطات پایداری با آنها داشته باشند.هدف محوری
CRM بیشینه کردن ارزش طولانی مدت مشتری سازمان است.
نرم افزار CRM به عنوان فرایند نظام مند مدیریت ایجاد رابطه مشتری، نگهداری و رشد در تمام نقاط تماس با مشتری به منظور به حداکثر رساندن ارزش رابطه می باشد.
نرم افزار CRM یک ارتباط مشارکتی و تعاملی میان کسب و کار و مشتری می باشد و هدف آن رسیدن به یک دیدگاه جامع از مشتریان و پیش بینی نیازهای آنها و پیشی گرفتن در برآورد نیازهای آنها با فعالیتهای مؤثر و هدفمند که برای هر مشتری قابل درک باشد.
مردم، تکنولوژی و فرآیند مؤلفه های اصلی
CRM می باشند.
فرایندهای مدیریت ارتباط با مشتری
الف- فرایندهای
مدیریت ارتباط با مشتری سطح رودررو با مشتری
ب- فرایندهای
CRM مشتری محور
ج- فرایندهای
CRM میان کارکردی
د- فرایندهای سطح کلان
مدیریت ارتباط با مشتری
فرایند پیاده سازی مدیریت ارتباط با مشتری
- ایجاد پایگاه داده
- تحلیل اطلاعات
- انتخاب مشتری
- هدف قرار دادن مشتری
- کنترل
پیاده سازی و بکارگیری مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)
در
مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) باید به این نکته توجه داشت که
CRM، تک راهبرد تجاری سازمان می باشد و نه محصول یا خدمات قابل ارائه بوسیله یک سازمان.
CRM به عنوان فناوری اطلاعات مطرح نمی باشد و از فناوری اطلاعات برای دستیابی به اهداف خود استفاده می نماید. نیازمندی
CRM در یک سازمان، طراحی راهبرد تجاری است نه ایجاد سیستم های اطلاعاتی.