پیاده سازی یک سیستم CRM که با عث ارتقاء عملکرد سیستم کاری شما شود چیزی بیشتر از نصب یک نرم افزار CRM و اختصاصی سازی کردن آن می باشد. پیاده سازی crm در یک سازمان به صورت موفق و موثر نیازمند تحلیل سیستم بازاریابی ، فروش و خدمات پس از فروش و همچنین تعیین اهداف و برنامه ریزی جهت فرهنگ سازی ان در سازمان می باشد.
به طور کلی جهت پیاده سازی CRM در یک شرکت / سازمان باید 10 گام کلی زیر را انجام داد.
1- مشخص کنید چرا سازمان شما به crm نیازمند است.
در مرحله اول باید شناسایی کنید به چه دلیلی لازم است که CRM در سازمان شما پیاده سازی شود و قرار است CRM چه نیازهای را برآورده نماید.
2- تحقیق درباره نرم افزارهای CRM مختلف و انتخاب یک نرم افزار CRM مناسب
بعد از شناسایی نیاز های سازمان باید درباره نرم افزار CRM موجود در بازار تحقیق شود و مشخص کنیم هریک از فروشندگان crm چه امکاناتی را در اختیار ما قرار خواهد داد. اطلاعاتی که درباره هریک از نرم افزار های CRM موجود در بازار باید کسب کنیم شامل موارد زیر است.
- این نرم افزار CRM چقدر قدرتمند است (چه امکاناتی در اختیار کاربران قرار می دهد)
- تجربه کاری فروشنده نرم افزار (سوابق کاری و تجربه های که فروشنده Crm در شرکت های مختلف داشته است)
- سطح اگاهی پرسنل فروش و میزان پیاده سازی شدن Crm در داخل سازمان ارائه دهند خدمات پیاده سازی Crm
- چشم اندازه شرکت فروشنده
- مشتریان سابق و سطح رضایت آنها
3- پیاده سازی CRM مطابق شیوه کسب و کار
معمولا سیستم های CRM باعث ایجاد تغییر در شیوه کسب و کار شما می گردد. قبل از پیاده سازی Crm لازم است روندکاری خود را تجزیه و تحلیل نمایید و هر گونه کم و کاستی را برطرف نمایید و شیوه کسب و کار خود را بهبود بخشید.سپس مطمئن شوید در نرم افزار سی آرامی که انتخاب نموده اید این امکان را دارید که شیوه کسب و کار خود را پیاده سازی نمایید.
4- ایجاد قاعده برای ارزیابی
یک قاعده برای ارزیابی منافع ایجاد شده توسط نرم افزار CRM در شرکت خود ایجاد کنید و به صورت مداوم آن را ارزیابی نمایید و در هر مرحله مشخص کنید تا چه اندازه به اهداف خود دست یافته و به چه اهدافی باید دست یابید.
5- مشخص کنید چه واحدهای باید به نرم افزار CRM دسترسی داشته باشند.
مشخص کنید که چه واحد ها و کاربرانی قرار است از نرم افزار CRM استفاده کنند و هر کدام باید به چه بخش های از نرم افزار CRM برای پیش برد اهداف سازمانی خود دسترسی داشته باشند.
6- اختصاص یک بودجه واقع بینانه برای پیاده سازی CRM
قبل از پیاده سازی CRM در سازمان خود به صورت واقع بینانه و براساس منافع و انتظاراتی که از پیاده سازی CRM دارید بودجه ای را برای آن در نظر بگیرید. توجه داشته باشید پیاده سازی CRM در سازمان درصورتی که به صورت درست و اصولی انجام شود هزینه نیست و یک سرمایه گذاری محسوب می شود.
7- پیاده سازی CRM را به صورت گام به گام انجام دهید
بعد از شناسای نیازهای خود آنها را اولویت بندی نماید و بر اساس نیاز خود اقدام به پیاده سازی crm به صورت گام به گام در سازمان خود نمایید توجه داشته باشید که CRM یک بخش پویا و فعال در سازمان شما ست و نیازمند رشد و ارتقاء می باشد.
8- یکپارچه سازی با سایر نرم افزار ها
قبل از پیاده سازی CRM مشخص نمایید که آیا تمایل دارید در حال حاضر و یا در آینده سیستم CRM با سایر سیستمهای موجود در سازمان شما مانند سیستم حسابداری و یا سیستم منابع انسانی یکپارچه گردد و یا خیر. درباره نحوه یک پارچه سازی نرم افزار CRM با سایر نرم افزارها با فروشنده صحبت نمایید و از روند انجام کار آگاه گردید.
9- پیاده سازی و استقرار CRM در سازمان با نگرش بالا به پایین
تامین نیازهای مدیریت از بالا به پایین، با استراتژی و طراحی یک برنامه نوآورانه، همواره منجر به سطح بالاتری از موفقیت میشود.
10- آموزش پرسنل در سطوح مدیریت و کاربری
یکی از مراحل مهم در پیاده سازی crm آموزش مدیران و پرسنل می باشد. بدون آموزش مدیران و کاربران و اصلاح رفتار و عملکرد آنها امکان پیاده سازی crm در هیچ سازمانی وجود نخواهد داشت.
بعد از خرید نرم افزار CRM فرادیس توسط مشتری، فرآیند پیاده سازی نرم افزار CRM فرادیس توسط کارشناسان شرکت بهبد فرادیس آغاز می شود.
پیاده سازی نرم افزار CRM فرادیس شامل مشاوره تخصصی، نصب، راه اندازی، استقرار و آموزش گام به گام و جواب گویی به پرسش کاربران، آموزش استفاده از راهنمای آنلاین نرم افزار CRM و سیستم پشتیبانی تیکتینگ برای پاسخگویی سریعتر به مشتریان است.
تصور پیاده سازی مدیریت ارتباط با مشتری بدون نرم افزار CRM مانند داشتن واحد مالی بدون نرم افزار حسابداری می باشد.
مسلما پیاده سازی مدیریت ارتباط با مشتری تنها با داشتن یک نرم افزار امکان پذیر نیست ولی حدود 40 درصد مدیریت ارتباط با مشتری داشتن نرم افزار متناسب با شرکت شماست.
نرم افزار CRM فرادیس با تمامی امکانات از قبیل سیستم مدیریت ارتباط با مشتری ، سیستم مدیریت پروژه ها، سیستم خدمات پس از فروش، ارسال و دریافت پیامک و ایمیل و سیستم انبار، فاکتور زنی ، نرم افزار کلوب مشتریان ، نرم افزار حسابداری به همراه سیستم ضبط مکالمات تلفنی و کالر ID در این شرکت پیاده سازی و مستقر گردید.