در صورتی که قسمت اول چگونه یک برنامه بازاریابی بنویسیم را مطالعه نکرده اید می توانید از لینک زیر دنبال کنید
چگونه یک برنامه بازاریابی بنویسیم؟ قسمت اول
6-اهداف بازاریابی را تعیین و نتایج قابل انتظار را برآورد کنید
گام بعدی ،کلید کل فرآیند بازاریابی است.تعیین اهداف بازاریابی، این همان چیزی است که شما می خواهید به آن دست یابید.
اهداف بازاریابی ، فهرست اهدافی است که باید به آن دست یافت، اهدافی که بر حسب دریافت سفارش، حجم مبادلات فروش، سهم بازار و سود به صورت کمی تعیین شوند.
7-استراتژیهای بازاریابی و برنامه های اقدام ایجاد کنید
استراتژیهای بازاریابی روشهایی هستند که شما را قادر به دستیابی به اهداف بازاریابی تان می سازند.آنها به چهار عنصر بازاریابی، یعنی محصول، قیمت، ترویج ومکان مربوط می شوند.برای هر یک از اهداف،استراتژی ها باید با توجه به تک تک این عناصر توسعه یابند.شما باید نشان دهید کدامیک از استراتژی های تدافعی، توسعه یا حمله و یا ترکیبی از این استراتژی ها را اتخاذ کرده اید.
- استراتژی مربوط به محصولات
- استراتژی مربوط به قیمت
- استراتژی مربوط به تبلیغات و ترویج
- استراتژی مربوط به توزیع
8-برنامه بازاریابی را تعریف کنید
تعریف برنامه ها به آن معناست که معلوم کنیم چه کسی، چه چیزی را، چه وقت، کجا و چگونه انجام می دهد
9- بودجه را تعیین کنید
می توان اهداف را تعیین و استراتژیها و برنامه های اقدام را مشخص کرد، اما باید مقرون به صرفه باشند.تعیین بودجه، منابع مورد نیاز برای انجام برنامه را تعریف و مقدار هزینه و همچنین مخاطرات مالی احتمالی را مشخص می کند
10- برنامه بازاریابی را بنویسید
وقتی تمام این مراحل انجام شد، در موقعیتی هستید که برنامه مکتوب را آماده کنید.برنامه مکتوب فقط باید شامل اطلاعات کلیدی باشد که لازم است تفهیم شوند.
11- برنامه بازاریابی را تفهیم کنید
اگر برنامه برای کسانی که آن را اجرا خواهند کرد به درستی تفهیم نشود، با شکست مواجه خواهد شد.پس به جای اینکه یک نسخه از برنامه بازاریابی به پرسنل دهید اگر مشارکت کنندگان در تهیه برنامه مشارکت داشته باشند برنامه بازاریابی برنامه ما به جای برنامه من خواهد بود و بیشتر در اجرای آن کمک خواهند کرد.برنامه بازاریابی یک سند محرمانه و حساس است که به شدت مورد توجه رقبا است.برنامه بازاریابی باید در اختیار افراد مطمئن سازمان قرار گیرد
12- برنامه را بازبینی و بروز کنید
شرایط و موقعیتها تغییر خواهند کرد و برنامه باید به طور منظم با در نظر گرفتن موقعیتهای متغییر، بازنگری شود.
بعد از نوشتن برنامه بازاریابی و ارائه آن، حال زمان اجرا رسیده استو کم کم نتایج آن را مشاهده می کنید.باید به مرور بر پیشرفت کار نظارت داشته باشید و تغییرات اعمال کنید