دستهای از مدیران به امید افزایش بهرهوری کارکنان و افزایش انگیزه، به سراغ مشوقهایی نظیر پاداش، ایجاد اتاق بازی در محل کار و غذای رایگان میروند. اما تحقیقات نشان میدهد که تلاشهایی از این دست در عین خوشایند بودن، تاثیرگذاری طولانیمدتی نخواهند داشت. در همین راستا بهتر است مدیران برای مدیریت عملکرد کارکنان از الگوی رفتاری مدیران موفق استفاده کرده و روی موارد زیر تمرکز کنند:
الهامبخش باشید!
اینکه سازمان شما به فروش کالا مشغول است یا به ارائه خدمات، مهم نیست، مهم این است که فرهنگ سازمانی شما دارای یک معنا و مفهوم به خصوص و منحصربهفرد باشد. مطالعات نشان میدهد افرادی که در کار خود هدف مشخصی را دنبال میکنند، نسبت به دیگران دارای تمرکز، خلاقیت و انعطاف بیشتری خواهند بود، بنابراین مدیران باید دائما این احساس را در پرسنل ایجاد کنند که حاصل کار آنها چگونه باعث افزایش کیفیت زندگی مردم و رضایتمندی جامعه میشود. این احساس به چه طرقی منتقل میشود؟
به عنوان مثال انتقال دادن تعریف و تمجیدهای صورت گرفته توسط مشتریان به کارمندان یا اعلام این خبر که بخشی از سود شرکت قرار است صرف مسائل خیریه شود، ازجمله کارهایی است که انگیزه و انرژی پرسنل شما را به طرز چشمگیری افزایش میدهد. تحقیقی از “آدام گرنت” استاد دانشگاه پنسیلوانیا، نشان میدهد که حتی ناراضیترین کارمندان هم هنگامی که بخشی از وقتشان را صرف مسائل خوب و سازندهای همانند شرکت در امور خیریه میکنند، احساس بهتری دارند.
نکته مهمتر اینکه خود یک مدیر موفق میتواند یک منبع عالی برای الهامبخشیدن به کارکنانش باشند. مطالعات نشان میدهد زمانی که مدیران با از خودگذشتگی به پرسنل خود ثابت کنند که منافع کل گروه را بر منافع شخصی ترجیح میدهند، اعتماد، وفاداری، مشارکت و تعهد آنها نسبت به شرکت افزایش پیدا کرده و در نتیجه میزان بهرهوری سازمان بالا خواهد رفت.
مهربانی، کلید افزایش بهرهوری
ما انسانها مخلوقاتی عمیقاً اجتماعی هستیم، با این حال در بسیاری از سازمانهایی که تاسیس کردهایم، مبادلات کاری بر تعاملات انسانی ارجحیت دارند. این یک رویه اشتباه و یک آفت بزرگ است. مطالعاتی که در انگلستان صورت گرفته نشاندهنده این است که وجود همدلی و شناخت متقابل حتی بیشتر از درآمد بالا، وفاداری کارکنان نسبت به شرکت را افزایش میدهد.
مطالعات دیگری حاوی این نکته کلیدی و مهم است که وجود روابط گرم و مثبت در یک سازمان، پیشدرآمد سلامت روان است؛ بنابراین حواس مدیران موفق باید نسبت به فرهنگی که ایجاد میکنند و نیز به عواطفی که در محیط سازمان نشر مییابد جمع باشد
. “توجه” و “احترام” دو عنصر اصلی تشکیلدهنده یک فرهنگ سازمانی خوب و مبتنی بر مهرورزی هستند که منجر به افزایش انگیزه به صورتی خلاقانه – هم در سطح فردی و هم در ابعاد گروهی – در یک سازمان خواهد شد.
تحقیقاتی در دانشگاه “لینگنن” نشان داده که رفتار گرم و مهربانانه یک مدیر نیز عامل مهمی در افزایش انگیزه و سازندگی در زیردستان است. دقت داشته باشید که بروز یک واکنش منفی مثل خشم ممکن است در کوتاهمدت مزایای اندکی مانند قدرتمند جلوه کردن داشته باشد، ولی در طولانیمدت اثر منفی دارد و همین تاثیر اندک را هم از دست خواهد داد!
فرهنگ “مراقبت از خود” را نهادینه کنید
بسیاری از شرکتها در راستای بهبود سلامت کارمندان خود، به آنها خدماتی مثل عضویت در باشگاههای ورزشی و کلاسهای یوگا و مدیتیشن ارائه میکنند، از آن طرف برنامه کاری شدید به کارمندان اجازه نمیدهد که از امتیازات حضور در چنین برنامههایی بهرهمند شوند.
باید توجه داشته باشیم که برنامههای مربوط به بهبود سلامت موثر واقع نخواهد شد، مگر در صورت ایجاد فرهنگی قابل قبول از طرف مدیران که در آن “مراقبت از خود” در اولویت کارکنان باشد. نتایج تولید چنین فرهنگی، عمیق، سازنده و دربرگیرنده موفقیتهای بزرگ خواهد بود.
نتیجه اینکه نگذارید پرسنل به طور کامل وقف کار کردن شوند
بر اساس تحقیقی که در دانشگاه کونستانز آلمان انجام شده، در نظر گرفتن زمانی برای استراحت و تشویق کارکنان به انجام بعضی از حرکات بدنی آرامشبخش باعث کاهش استرس کارکنان و افزایش سلامت و تعهد آنها میشود. مدیران موفق به سلامت کارمندان خود اهمیت میدهند. از یک مورد مهم دیگر غافل نشوید، شما باید کارمندانتان را برای توجه بیشتر به یک نیاز اساسی تشویق کنید: خوابیدن! یک کارمند خوشحال و پر تحرک کارمندی است که در طول شبانهروز به اندازه کافی استراحت کرده باشد. خواب کافی تاثیر زیادی در بهبود عملکرد مغز دارد. پس پرسنل خود را به فعالیت بدنی، استراحت در فواصل کار و خواب کافی در شبانهروز تشویق کنید.
جمعبندی
هنگام گذراندن یک هفته کاری پردردسر یا در گیرودار به ثمر رساندن یک پروژه مهم، وضع سلامت روان پرسنل به راحتی به خطر میافتد. مدیران موفق کسانی هستند که در شرایط سخت از طریق الهامبخشی به پرسنل، مهربانی با آنها و تشویقشان به مراقبت از خود، تحولاتی مثبت در کارکنان ایجاد کنند