ویژگی های سازمان های مشتری مدار عبارتند از:
- درک دیدگاه های مشتری و آمادگی برای شنیدن شکایات و انتقادات او.
- عمل کردن فراتر از انتظارات مشتری.
- مشارکت با تأمین کنندگان مواد اولیه و تجهیزات و افراد صاحب نظر در مورد فرآیند ها و مواد متشکله در جهت رضایت مشتری.
- مشارکت با مشتریان و آموزش و یادگیری از آن ها در جلسات گروه های کانونی، سمینارها، مصاحبه های عمیق و ...
- تلاش مستمر برای رسیدن به ایده آل های مشتری.
- توجه جدی به مقام و ارزش مشتریان درونی.
- ارزیابی دائم و بی طرفانه ی عملکرد خود در برابر عملکرد رقبا و مقایسه ی عملکردها با انتظارات مشتری.
- قرار دادن خدمات مشتریان در اولویت اول.
- درگیر کردن مشتری و مشارکت فکری با او در مورد تغییر در طراحی ها، اصلاحات و بهبود کالاها و خدمات.
- تماس رودررو و چهره به چهره ی مشتری با مدیران ارشد.
- علاقه مندی به دریافت صدای مشتری از طرق (VOC) مختلف.
پیش ازاین خصوصیات سازمان های مشتری مدار مورد بررسی قرار گرفت. بطور کلی یک مدیر که به اصول یک سازمان مشتری مدار معتقد باشد و دارای صبر فراوان ، تواضع ، انتقادپذیری ، آراستگی ، راستگویی و صداقت ، مطلع از خدمات سازمان و شنونده و پاسخ دهنده خوب جهت مشکلات مشتریان و … را میتوان یک مدیر مشتری مدار محسوب کرد.
مدیران هر سازمان از هستههای اصلی آن محسوب شده و باید خصوصیات و ویژگیهای مشتری مداری را در خود تقویت نمایندهمچنین مدیران مشتری مدار بدون کارکنان مشتری مدار موفق نخواهند بود
با چنین دیدگاهی کارکنان مشتری مدار، مدیران مشتری مدار و سازمان مشتری مداری پیوستاری از خدمت به مشتری هستند به طوری که اگرهر کدام وظیفه و مسولیت خود را نسبت به مشتری به درستی انجام ندهند فرآیند خدمت لطمه می خورد و به کاهش رضایت مشتریان می انجامد.