راهکارهای جذب و حفظ مشتری
1- از تعدادی دوستان خود بخواهید با شرکت شما تماس بگیرند و در مورد محصول، خدمات سوالاتی بپرسند و پاسخهای دریافتی از پرسنل خود را بررسی کنید و ببینید نحوه پاسخگویی چگونه بوده، چقدر زمان طول
کشیده تا تلفن پاسخ داده شود، آیا پاسخ دوستانه، مودبانه و مفید بوده است ؟ در کل سعی کنید سازمان خود را از دید مشتری تجزیه و تحلیل کنید.نقاط ضعف را پیدا کنید و از بین ببرید و نقاط قوت را تقویت کنید .
2- محتوای کاتالوگها، ایمیلها، فاکتورها و ... را بررسی کنید تا مطمئن شوید که همگی مشتری پسند باشند. به عنوان مثال بجای عبارت پس از 10 روز پس گرفته نمی شود بنویسید ما با خوشحالی تمام در طی 10 روز کاری پس از خرید در صورت ایراد یا … خرید شما را پس می گیریم.
3- یکی از دلایل وفاداری مشتریان عموما پرسنل خوب و آموزش دیده هستند.توجه کنید ،همواره آن دسته از کارکنانی را که بخوبی در ایجاد رابطه مهارت دارند برای خود نگاه دارید، اجازه ندهید برای مبلغ اندکی درآمد بیشتر نزد رقیب شما بروند، که در آن صورت مشتری شما را هم با خود می برند.
4- همانطور که به یک مهمانی که وارد منزل شما می شود خوشامد می گویید، به هر کس که وارد کسب و کار شما می شود نیز خوشامد بگویید. این موجب راحتی آنها می شود.
5- به کارکنان خود آموزش دهید که همیشه از نام مشتری در صحبتهای خود استفاده کنند، همواره نکات مثبت مشتری را پیدا کنند و آن نکته را در صحبت های خود گوشزد کنند و در پایان صحبت روز خوشی را برای وی آرزو کنند، مطمئنا این در یاد مشتری می ماند.
6- گاهی بدون هیچ دلیل مالی یا کاری با مشتریان تماس بگیرید و جویای احوالشان شوید.
7- همیشه از مشتریان بپرسید چه عاملی باعث شده تا از شما خرید کنند. مجموعه ای از عوامل را پیدا کنید و به تقویت آن بپردازید. در این بین ممکن است به نکته ای دست پیدا کنید که در فروش های آینده برای شما مفید باشد.