مدیریت ارتباط با مشتری همیشه منتقد
مشتری هميشه منتقد
اين نوع مشتری هميشه با کلمات نيشدار و انتقادات بي مورد خود، کارمندان شما را آزار مي دهند.
پرسنل شما با پاسخگویی به هر انتقاد با انتقاد دیگری مواجه می شوند و عموما در حلقه ای از انتقادات این مشتری گرفتار می شوند که نه تنها باعث می شود کارمند از تماس بعدی با این نوع از مشتریان دوری کند انرژی پرسنل شما را در تماس های بعدی روز کاری تحلیل می برند.
مشتری همیشه منتقد درباره هر ايده اي، انتقادات خاص خود را دارند؛ چه آن ايده ، خوب باشد يا بد ! هدف اين افراد مخالفت با تمام چيزهايي است که گفته مي شود.
آنها هرجا مي روند مشکلات را پيدا مي کنند. جمله معروف اين افراد اين است:
ايده بدي است .
راه حل برخورد با مشتری همیشه منتقد
در مذاکره و گفتگو با افراد انتقاد کننده بر اطلاعات و آمار معتبر تمرکز کنيد.
از آنها درباره علت انتقاد و مخالفتشان سوال کنيد و هميشه آنها را براي اطلاعات بيشتر درمورد انتقادشان تحت فشار قرار دهيد. هرگز رفتارهاي نامناسب چنين افرادي را تأييد نکنيد.
گاهی هم بد نیست به آنها در لفافه تذکر دهید که شما همیشه از همه چیز انتقاد می کنید که البته این صحبت باید با دقت و ظرافت یک فروشنده حرفه ای انجام شود و برای کارشناسان فروش غیر حرفه ای توصیه نمی شود.
راه حل برخورد با پرسنل مورد انتقاد قرار گرفته
برخورد با مشتری همیشه منتقد اثر نامطلوبی بر روی هر شخصی خواهد داشت باید سعی کنید اثر نامطلوب رفتار آنها را به کمترین حد ممکن برسانید و انرژی پرسنل را برای تماس بعدی و روز کاری که در پیش دارد شارژ کنید.
آموزش پرسنل
سعی کنید از قبل پرسنل خود را در زمینه برخورد و مدیریت صحیح مشتریان همیشه منتقد آماده کنید. توانایی تشخیص آنها در انتقاد واقعی و طریقه پاسخگویی به آنان آماده کنید.
عصبانی نشوید و بدگویی نکنید
هرگز از این مشتری در مقابل پرسنل بدگویی نکنید. این رفتار باعث می شود پرسنل هم خود را در بی توجهی یا توهین به مشتری صاحب حق بداند.
از بین بردن حالت تدافعی و جایگذین کردن احساسات
حالت تدافعی ایجاد شده در احساسات کارمند را از بین ببرید.ذهن کارمندتان را از این تماس بد منحرف کنید ارزش او و شرکتتان را به وی یادآوری کنید سعی کنید با مطلب طنزی که فارغ از هرگونه توهین به مشتری باشد خوشحالی و راحتی را جایگذین حس بدی که در تماس با مشتری داشته کنید